Charlotte Meindersma is jurist en online erg actief. Ze weet veel van recht rondom social media, auteursrecht en portretrecht. Ze schrijft blogs, maakt video’s en heeft inmiddels meerdere boeken op haar naam staan.

Je hebt weer een nieuw boek (#contentrecht), hoe heb je dat aangepakt?

Gewoon zitten en schrijven. Flauw antwoord, maar niet helemaal gelogen. Ik had natuurlijk al een bepaald idee voor een boek.

Charlotte Meindersma van Charlotteslaw.nl - Foto: Prisca Visser

Charlotte Meindersma van Charlotteslaw.nl – Foto: Prisca Visser

Om dat zo goed mogelijk te maken, zodat het zoveel mogelijk waarde toevoegt, heb ik ook nog via Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn om input gevraagd.

Welke onderwerpen of vragen mochten er echt niet ontbreken?

Zo was er bijvoorbeeld iemand die zei het citaatrecht nog steeds erg lastig en onduidelijk te vinden, dus daar heb ik extra veel aandacht aan besteed, inclusief voorbeelden uit de rechtspraak.

Uiteindelijk heb ik alle input op geeltjes geschreven en deze gegroepeerd en zo die onderwerpen en vragen weer verwerkt in het boek.

Mijn planning was verder wat slecht.
Ik ben een echte deadlinewerker. Pas toen ik een harde deadline met de vormgeefster had afgesproken kwam er schot in de tweede helft van het boek.

Contentrecht, dat is toch een heel zwaar onderwerp?

Het is vooral een heel belangrijk en actueel onderwerp. Iedereen die online iets doet heeft ermee te maken.

Jij ook hier op je website. In het boek staat bijvoorbeeld ook iets over interviews. Zeg Bjorn, welke afspraken hebben wij eigenlijk over deze content gemaakt?

Het boek #Contentrecht van Charlotte Meindersma

Het boek #Contentrecht van Charlotte Meindersma

Contentrecht gaat bijvoorbeeld ook over het uploadfilter en de linktax waar de laatste tijd veel over te doen is geweest. Het gaat ook over het gebruik van bijvoorbeeld foto’s en teksten van anderen en de sommatiebrieven met schadevergoedingen.

Eigenlijk probeer ik met het boek die onderwerpen juist vooral veel praktischer en overzichtelijker te maken, zodat het niet meer zwaar is.

Oploskoffie, is dat lekker? En wat los jij dan op?

Oploskoffie dronk ik als student, toen ik alleen een kamer van 9m2 had en geen koffiezetapparaat. Dan is elke koffie lekker. En anders pleur je er gewoon een hoop melk bij. Verdoezelt veel. Doet Starbucks ook 😉

Oploskoffie is vooral de koffie die (bijna) alles oplost. Juridische kwesties en ondernemerszaken vooral.

Oploskoffies zijn de adviesgesprekken die ik voer, vooral met veel ondernemers of met marketeers of (beeld)redacteuren van grotere organisaties.

Ik leer ze wat ze moeten weten, zodat ze daarna weer zelf aan de slag kunnen en zo bijvoorbeeld schadevergoeding kunnen voorkomen.

Charlotte - Foto: Prisca Visser

Charlotte – Foto: Prisca Visser

Wat is een recente oplossing waarvan jij dacht, he daar heb ik zelf ook wat aan…

Het is geen oplossing die altijd zal werken, maar in elk geval wel vriendelijk en positief: Copycats zijn niet altijd inbreukmakers.

Je kunt ze dan niet altijd hard aanspreken op wat ze gedaan hebben, maar je wil toch dat ze ermee stoppen. De juridische weg heeft dan niet zoveel zin.

Als het iemand is in dezelfde branche kan het goed werken om tegen iemand te zeggen dat ze toch heel uniek zijn, dat ze dit zelf nog veel beter kunnen, dat ze helemaal niet hoeven te kopiëren.

Door eigenlijk complimenten te geven en te laten zien waar hun eigen kracht ligt, willen ze dan wellicht alsnog vanuit die positieve insteek teksten en afbeeldingen veranderen, ondanks dat ze daartoe niet verplicht zijn.

Je timmert flink aan de weg, online, boeken schrijven, wat is je volgende plan?

Online meerdere mensen tegelijk helpen. Als opvolging van het boek en de documenten, zoals de sommatiebrief, die ik al aanbiedt in onze webwinkel.

We krijgen namelijk best veel dezelfde vragen, die ik niet volledig met blogposts kan beantwoorden en waarbij we vaak te duur zijn om individueel te helpen.
Dus ik wil meer mensen helpen zichzelf te helpen.

Wat moeten lezers nog weten, waarvan jij vermoedt dat ze dit niet weten?

Het kennisniveau is zo verschillend! Ik denk vooral dat iedereen goed moet letten op de bron van informatie.

Is het verstandig om van een marketeer juridisch advies aan te nemen? Rij je door rood, omdat je het een ander ook ziet doen?

Blijf vooral altijd zelf goed opletten. In die zin dus meer een tip die ik mee wil geven dan specifieke kennis 🙂

Praktische informatie

Charlotte geeft presentaties, schrijft boeken en helpt ondernemers, vooral op het gebied van de juridische kant van online ondernemen. Via haar website charlotteslaw.nl kun je meer te weten komen.

website charlottes law

website charlottes law

Onlangs bracht ze een nieuw boek uit: #contentrecht. Te bestellen via haar website en via de online boekhandels zoals bol.com en managementboek.nl

101 tips voor
Creatieve Ondernemers

  • Krijg elke zondag een nieuw interview in je mailbox
  • Ontvang het ‘101 Tips voor Creatieve ondernemers!‘ ebook
  • Iedere week inspiratie van creatieve, ondernemende mensen

* verplicht veld