Ik ontmoet haar in Bar Oscar, een plek, vlakbij de Winkelhaak in Antwerpen van waaruit ze onderneemt.

“Henri Matisse is voor mij het toppunt van levens- en creatievreugde. Toen hij op het einde van zijn leven door ziekte zijn bed niet meer kon verlaten, ging hij verder met tekenen vanuit dat bed. Met behulp van assistenten die vellen papier ophingen aan de muur, tekende hij met lange stok door. Henri Lejeune staat voor die vreugde (Henri) en Lejeune (de jonge/nieuwe versie).”

Aan het woord is Chloë Janssens, grafisch ontwerper en de grondlegger van dit collectief. Samen met een journalist en een fotograaf maakt ze duurzame publicaties.

Chloë Janssens, foto door Ellen Claes

Chloë Janssens, foto door Ellen Claes

Binnen en naast dit collectief is Chloë grafisch ontwerper, waarbij ze zich richt op duurzame organisaties. Meer en meer beweegt ze zich in de richting van de circulaire economie.

Hoe ben jij ontwerper geworden?

Dat gaat terug naar mijn kindertijd. In het vierde leerjaar had ik bijvoorbeeld het boekje van het schoolfeest ontworpen. Ook toen mijn moeder een nieuwe auto kocht, maakte ik uit de reclameboekjes een nieuw samengesteld boek. Het ontwerpen is iets dat in mij zit.

Ik wil uitdragen waar ik voor sta. Waar ik in geloof

Aan de andere kant heb ik ook een sociale drive. Ik wil dat wanneer ik iets maak dat het ook iets bijdraagt. Ik kan heel blij worden als ik zie dat mijn, of ons, werk werkt. Ik wil de opdrachtgever helpen haar/zijn doel te bereiken.

Pas had ik een opdracht voor een school en daar was een leerling die zelf ook grafisch ontwerper wilde worden. Die leerling krijgt dan de kans om het hele proces mee te doen. Dan denk ik, die samenwerking is geslaagd!

Hoe besluit je dan om voor jezelf te beginnen? Is dat iets wat er ‘gewoon’ was?

Eigenlijk niet nee. In het laatste jaar van mijn opleiding was ik zeker dat ik geen grafisch ontwerper ging worden. (lacht)

Ik ben afgestudeerd op het St. Lucas in Gent, binnen grafisch ontwerp. Die opleiding is een onderdeel van de Beeldende kunsten.

Ik had heel veel goede ideeën, maar weinig praktische kennis. Ondermeer daardoor had ik het moeilijk om een job te vinden als ontwerper.

Ik startte toen in het zelfstandigenstatuut uit noodzaak en omdat ik graag creatief wilde zijn. Ik begon met het ontwerpen van geboortekaartjes, trouwuitnodigingen en dat soort dingen voor vrienden. Als ik er nu op terugkijk denk ik dat ik de technische dingen die ik nu kan daar heb geleerd.

ChloëJanssens, foto door Ellen Claes

ChloëJanssens, foto door Ellen Claes

Omdat ik graag telkens nieuwe concepten bedenk, bleek het al snel moeilijk om het werken voor particulieren rendabel te maken.

Vanuit het ontwerpen van kaartjes evolueerde ik richting flyers, folders en het ontwerpen van een WordPress website. En zo ben ik stelselmatig geëvolueerd naar grotere projecten.

Waarom richt jij je op duurzame organisaties?

Ik denk dat ik al heel vroeg doorhad dat onze levensstijl zoals we er die nu op na houden niet houdbaar is, niet houdbaar voor onze aarde, voor onze samenleving, onze omgeving.

In mijn ideale wereld gebeurt dat niet. Ik probeer het anders te doen. Gaat dat een gigantische impact hebben, misschien niet, maar het is wel het enige wat ik kan doen als mens.

Ik wil uitdragen waar ik voor sta. Waar ik in geloof. Tegenwoordig werk ik dus bijna alleen met organisaties die dezelfde toekomst voorstaan die ik voorsta.

Hoe pak jij dat aan, een nieuw project?

Ik zorg ervoor dat mijn website in orde is, maar ik steek daar niet heel veel tijd in.

Ik gebruik de juiste tags en gebruik de juiste afbeeldingen op de juiste manier, maar geloof vooral dat tevreden opdrachtgevers mij aanbevelen in hun kring. Kwaliteit is volgens mij nog altijd de beste marketing.

ChloëJanssens van concept tot realisatie

ChloëJanssens van concept tot realisatie

Eerst ga ik kijken waar ze naar op zoek zijn. Daarna gaan we afspreken. Een goede match zorgt voor een leuke samenwerking. Ik heb wel samenwerkingen gehad die niet leuk waren.

Soms gaat het met mensen makkelijk en soms stroef. Dat is ook niet erg, maar duidelijkheid over de uitkomst is essentieel.

Ik kan zelf erg perfectionistisch worden over het ontwerpproces.

Ik begin met een klein marktonderzoek. Het is belangrijk om te kijken naar de omgeving waarin een nieuwe huisstijl, of nieuwe communicatie gaat te zien zijn.

Daarna ga ik op zoek naar de waarden van de organisatie. Maar ook de koers voor de toekomst wil ik weten. Nu is een organisatie misschien dynamisch en levendig, maar blijkt dat ze zich in de toekomst in een andere markt willen begeven en dat wellicht iets minder willen doen.

Ik eindig dan met twee of drie eigenschappen. Vervolgens koppel ik aan de twee of drie eigenschappen een visueel element. Dan hebben we iets om over te praten. Ik vind het belangrijk om een taal te scheppen die het mogelijk maakt om met elkaar over ontwerp te praten.

Daarna ga ik drie moodboards maken. De eigenschappen toon ik dan in verschillende stijlen op meerdere dragers zoals een publicatie, een visitekaartje, een auto, en dan gaan ze kiezen. Tegenwoordig maak ik eerst een huisstijl, en dan een logo.

Dit proces, je zou denken dat dat bijna niet fout kan gaan, maar dat gaat het zeker wel eens… daar ben ik nog steeds in aan het leren. Steeds beter optimaliseren van het proces zodat het nog beter gedragen wordt.

Chloë Janssens ontwerpt met duurzaamheid in het achterhoofd

Chloë Janssens ontwerpt met duurzaamheid in het achterhoofd

Vind jij jezelf perfectionistisch?

Ik vind dat wel een grappige vraag. Ik denk dat als je bij mensen iets hebt gevonden waarin ze perfectionistisch zijn, je dan weet wat ze belangrijk vinden.

Ik kan zelf erg perfectionistisch worden over het ontwerpproces.

Ik merk bij mezelf dat ik het belangrijk vind dat de opdrachtgever tevreden is.

Ik vind het bv. niet zo heel erg moeilijk om een ontwerp waar ik trots op was, aan te passen voor de opdrachtgever. Ik geloof erin dat zij/hij de markt waarvoor ze werken beter kent en begrijpt dan ik, en ben dan ook bereid daar naar te luisteren.

Het optimaliseren van de slaagkans van een ontwerpproces door te luisteren naar de opdrachtgever is dus zeker iets waar mijn perfectionisme komt bovendrijven.

101 tips voor
Creatieve Ondernemers

  • Krijg elke zondag een nieuw interview in je mailbox
  • Ontvang het ‘101 Tips voor Creatieve ondernemers!‘ ebook
  • Iedere week inspiratie van creatieve, ondernemende mensen

* verplicht veld